Doorgaan naar artikel

‘Eerlijke supermarkt: het beste van twee werelden’

De biologische supermarkt SuperFair opende dit jaar zijn tweede winkel in Voorschoten en kreeg onlangs hoog bezoek van staatssecretaris Van Dam. Boerderij sprak eigenaar Harrie Westra over het nieuwe concept van een eerlijke supermarkt.

De biologische supermarkt SuperFair aan de rand van het centrum van Utrecht bestaat nu ruim een jaar en de omzet groeit gestaag. In april kwam er zelfs een tweede supermarkt in Voorschoten bij. Wat verklaart het succes van dit concept in het toch al zo grote biologische aanbod?

“SuperFair staat voor eerlijke supermarkt. Het verenigt het beste van twee werelden: de reguliere supermarkten en de natuurvoedingswinkels. Of anders gezegd: SuperFair is een concept waarin de mindere kanten van deze twee zijn weggehaald”, zegt Harrie Westra die in de jaren hiervoor directeur bij de Noord-Hollandse supermarktketen Vomar was.

Geen standaardverpakking

Met die ervaring in de tas kon hij consumenteneisen beter vertalen in een nieuw concept. Los van het grotere bio-assortiment werkt hij in tegenstelling tot supermarkten niet met kiloknallers of standaard verpakkingsmateriaal. Ook kan er in zijn winkels alleen gepind worden (geen risico op overvallen, meer veiligheid voor het personeel) en wordt voedsel niet te snel verspild. Dit wordt eerst tegen 50% korting in het schap gezet en daarna gaat het naar de Voedselbank. Dagelijks eten er zodoende bijna vijf gezinnen van het voedsel dat overblijft.

Harrie Westra, eigenaar van biologische supermarkt SuperFair.
Foto’s: Ton Kastermans Fotografie

Relatief duur

Ook ten opzichte van natuurvoedingswinkels kan SuperFair zich onderscheiden. Westra: “Die zijn relatief duur en echt puur gericht op producten. Wij zien biologisch als een manier van leven en werken ook vanuit een milieuconcept. Zo nemen we bijvoorbeeld oude lampen in.”

Prijs blijft niettemin belangrijk, zeker voor de Nederlandse consument. “Alles bij elkaar opgeteld zijn wij goedkoper dan andere biologische winkels”, stelt Westra. “Dat kan doordat we onze kosten laag houden, veel goedkope alternatieven bieden en met losse producten werken waarvoor geen vaste verpakking nodig is.”

SKAL-certificaat

Intussen bestaat het bio-assortiment uit 6.500 producten. Dat varieert van zuivel, wijn, pasta, groente, brood, veganistische producten tot cosmetica. Ongeveer 80% hiervan is een biologisch A-merk. De rest is vers of huismerk. Die producten komen voor 80 tot 90% uit Nederland en komen van tien tot twaalf vaste leveranciers. Die producten voldoen allemaal aan keurmerken en zijn SKAL-gecertificeerd. Maar rechtstreeks boerencontact is er niet. Westra: “Daarvoor zijn we als SuperFair te klein.”

Blijft over de vraag wat Westra van zijn concept verwacht. “Groei is geen doel op zich. Ik wil onderscheid maken en daar waardering van de klant voor krijgen. Dan is een derde of vierde winkel mogelijk. Maar groter hoeft zeker niet.”

Biologische supermarkt SuperFair.


Share this

Afbeelding
Theo Brummelaar

freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin