Doorgaan naar artikel

Veilingklok The Greenery nog steeds niet weg

Het aandeel klokverkoop is bij The Greenery voor sommige producten gezakt tot een procent, en het heeft nog maar amper een rol voor de prijsvorming.

Toch heeft de afzetorganisatie geïnvesteerd in online veilen.

Dagelijks zien 250 mensen de veilingklok draaien. Elke werkdag rond zeven uur zien zij dat op de computer nadat ze zijn ingelogd op het nieuwe Greenery-systeem. Nieuwe software duidt niet op nieuwe veilmethoden, het zorgt voor een veiliger en stabieler veilproces en is gebruiksvriendelijker, stelt de veilingorganisator.

De fysieke veiling in Barendrecht trekt nog nauwelijks kopers. Dagelijk zitten er circa tien kopers – voor een belangrijk deel gepensioneerde parttimers – die voor het familiebedrijf blijven kopen voor de klok. Daarnaast zijn nog enkele commissionairs voor de klok aanwezig. Zij vertalen de productvraag van enkele tientallen opdrachtgevers.

Als de investering in het nieuwe softwarepakket iets aanduidt, is het dat The Greenery vasthoudt aan dit instrument, al is het niet voor alle producten even interessant. De afzetorganisatie geeft aan dat voor aubergine de klok nog maar goed is voor een procent van de afzet, voor de productgroep komkommers is dat twee procent. Commissionairs en handelaren schatten dat het gemiddelde aandeel van de klok vijf procent is, al zijn er uitschieters met aardbeien en asperges. Een commissionair noemt het opvallend dat vaak ook behoorlijke volumes paprika voor de klok staan.

Het vertrek van 81 telers dit jaar lijkt een beperkt effect op de klok te hebben. Paprikavereniging Paprika XL en tomatenvereniging Prominent zeggen al niet meer te hebben geveild nadat de verenigingen de verkoop in 2010 zelf ter hand namen. Dat vertrek zal niet veel effect hebben.

Bij telers speelt de klok een beperkte rol in de beleving. Een Coforta-teler is verbaasd dat de klok nog draait. “Ik hoor verkopers er nooit over.” Het belang is er nauwelijks, denkt hij.

Ook de prijzen van de veiling zijn nauwelijks interessant, beweert hij. “Je kunt er geen conclusies uit trekken. Als de klok hoger is dan de bemiddelingsprijs van die dag kun je hooguit verwachten dat die prijs de volgende dag wat omhoog kan.” Het is een thermometer voor verkopers. Bij seizoensproducten is het meer dan dat. Met dit instrument is het beter mogelijk te profiteren van krapte op de markt, denken de telers die relatief veel voor de klok zetten.

Een klant van The Greenery noemt de veiling een afzetwijze voor overschot, nauwelijks interessant voor de handelspartijen. Belgische veilingen zijn een betere graadmeter voor de markt.
Prijzen via internet

Een groothandelsbedrijf heeft een abonnement op online veilen bij Belgische veilingen, maar koopt niet. De veilingen sturen hem een rekening van 300 euro per jaar, omdat hij het abonnement gebruikt als instrument om de markt te volgen. Dat kan dus wel, maar tegen een vaste prijs.

De veilingprijzen bij The Greenery, ZON of in België blijven traditioneel achter gesloten deuren. Transparantie is er nauwelijks, wat de vraag opwerpt hoe sturend de klok nog is voor de daghandel.

Veel prijzen gaan toch over internet, stelt een handelaar. In dat verkeer probeerde de Nederlandse Mededingingsautoriteit ook inzicht te krijgen. Een handelsbedrijf zegt prijzen toegestuurd te krijgen van leveranciers, maar ook van partijen waar hij niet afneemt. Dat zijn niet de veilingprijzen, al gaan deze ook over het net. Tijd om alle prijzen te lezen heeft hij niet. Het bedrijf kiest in de turbulente groentemarkt voor een positie als grote afnemer bij een leverancier en shopt nauwelijks.

Daarbij komt dat de veiling niet altijd een garantie is voor koopjes. Een handelsbedrijf kan een partij vaak nog goedkoper afleveren op het bedrijf, zeker in duurdere periodes voor de klok, stellen kopers desgevraagd.

Zolang nieuwe afzetmethodes met veiling zich niet nestelen in de groentenafzet, blijft de veiling een rol in de marge spelen. Daar zal dit jaar geen verandering in komen, is de verwachting. Projecten als Heldere Handel worden naar 2013 getild. Wel is duidelijk geworden dat zolang de afzetorganisaties blijven investeren in online veilmethodes, het nog niet is afgelopen met de veiling.

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jeroen Verheul

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin