371 bekeken 8 reacties

Heel veel paprika's

Pieternel Bouwman - van Velden
Er zijn niet te veel paprika’s, want ze worden nog steeds allemaal verkocht.

"Eén euro mevrouwtje", zegt de marktkoopman, die een paar jaar geleden nog tot beste groenteman van Nederland werd gekozen, tegen me terwijl hij een verpieterd stoplicht omhoog steekt. "Het zijn nog Hollandse." Ik zie een rimpelige gele, een zompige rode en een bont verkleurde groene voor mijn ogen bungelen. Minstens drie weken bewaard. Wat een trieste aanblik op een koude novemberdag langs een gracht in Leiden. "Het moest niet mogen", mompel ik terwijl ik door loop.

Nieuwe markten
Twee dagen geleden sprak ik een dierbare vriend waar ik ooit mee op de tuinbouwschool zat. We kregen het over productiebeperking. Stellig en strijdbaar beweerde hij dat er niet te veel paprika’s worden geproduceerd. "Elke paprika wordt nog steeds verkocht. Denk eens aan nieuwe markten en consumenten die minder kapitaalkrachtig zijn. Paprika's zijn voor hen nu ook bereikbaar." Hij raakte flink op dreef.

Onder de kostprijs
Die bewering hoor ik nu al jaren en zal ook wel een aardig marktmechanisme zijn onder andere omstandigheden, maar ik vraag me af of dat nu nog op gaat. "Heb jij dan zin om onder de kostprijs te verkopen met als nobel streven om nieuwe consumenten voor je te winnen?", was mijn verbaasde reactie. "Waarom zou je dat doen? Daar ga je toch kapot aan?" Hij werd nijdig. Ik begreep het niet. "De handel wil geen eerlijke prijs betalen", blafte hij me toe. Zijn stem sloeg over. En ik: "wat zou jij doen als je in de handel zat en paprika's voor het grijpen had?" Tegelijkertijd dimde ik in. Kennelijk ontbreekt het me aan goede argumenten of wil hij ze niet horen.

Verwelkt
Ik dacht terug aan dat gesprek toen ik op de markt die verwelkte Hollandse groenten tegen dumpprijzen zag liggen en nog wel bij een gerenommeerde groenteman die ook vers, lekker, mooi en erg duur verkoopt. Handel is handel. En als de schimmel op de auberginekronen staat is er altijd nog wel iemand die ze voor een habbekrats meeneemt. Te veel? Welnee, ik zit er helemaal naast.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Het argument "alles wordt toch verkocht dus is er geen overaanbod" is natuurlijk onhoudbaar bij de nieuwste supermarkt slogan 2 voor de prijs van 1. Dan geef je dus 50% weg om ervan af te komen. Als je dit argument toch volhoudt ben je eigenlijk geen serieuze gesprekspartner meer.

  • no-profile-image

    gemotiveerde betrokkene

    Paprika wordt al sinds juli 2008 gemiddeld onder de kostprijs aan de handel afgegeven. De EHEC was in feite een druppel die nog bij een al overlopende emmer kwam. Niet meer en niet minder. Laat dat duidelijk zijn.
    De gemiddelde verkoopprijzen in supermarkten zijn de afgelopen 4 jaar eerst nog wat gestegen en zijn nu iets aan het zakken.
    Ik hou vol dat er geen overaanbod is, dat dit slechts wordt aangevoerd door de handel om nóg langer( 3 en half jaar is blijkbaar nog niet genoeg) de paprika voor een habbekrats in handen te krijgen.
    Als ze dan veel inkopen en als na speculatie blijkt dat niet alles verkocht kan worden, komen er inderdaad wel eens wat rimpelige paprika's op de markt terecht... die andere 98% is wel tegen hoge prijzen aan de man/huisvrouw gebracht.
    Overigens ligt de bal volledig bij ons als tuinders. Zo lang wij ze af blijven geven/blijven binneschuiven en afwachten wat we krijgen, geven we ze de gelegenheid en welke handelaar zou die gelegenheid niet nemen?
    Geef geen kilo meer onder de kostprijs af, niemand niet. Probleem opgelost.
    Laat je niet leiden door geruchten over vermeend aanbod uit Spanje dat inwerkelijkheid pas een dikke maand later op gang kwam, kijk naar de echte goede kwaliteit tot op de dag van vandaag en laat je niet om de tuin leiden door die handelaar die roept dat de kwaliteit niet goed meer is. Leidt hen door je tuin en druk ze met de neus op de feiten. Als in de schappen oude/slechte Hollandse paprika staat die al 2 of 3 weken oud is, moet je daar de verantwoordelijke op aanspreken. Is wel een beetje moeilijk zolang deze de datumcodering tegen weet te houden. kortom, neem het heft in eigen handen. Onze paprika is goed, dat weten we.

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Hoe kun je nu je hoofd zo ver in het zand gestoken krijgen? We gooien voor 2.5 miljard aan eten weg. Het lijkt wel op een verslaafde (gok, drank drugs) die gewoon ontkend dat ie een probleem heeft. Zou ie dat wel doen dan was het al voor de helft opgelost.

  • no-profile-image

    Geen serieuze gesprekspartner

    Leuke vergelijking Peter, maar het slaat als een tang op een varken. Een verslaafde kan zijn individuele probleem onder ogen zien en er zelf voor kiezen om te stoppen met gebruiken. Een paprikakweker kan alleen proberen als collectief het probleem beet te pakken. 1 gezamelijke verkooptafel en NEE durven zeggen. Dit ultieme doel nastreven heeft wat mij betreft niks met struisvogel politiek te maken. Verder zeg je dat het probleem voor de helft opgelost is als de paprikakwekers zouden erkennen dat er te veel is. Kun je die oplossing dan even wat duidelijker schetsen, meneer de serieuze gesprekspartner? Laten we allemaal maar eens gaan roepen dat er te veel is en zien of het probleem voor de helft opgelost is. Ik ben benieuwd.

  • no-profile-image

    Jan Robben

    Laten we het er op houden dat er meer dan genoeg is. Of er veel teveel is weet ik niet en dat weet niemand. Zowel vraag als aanbod zijn niet meer transparant. 1 procent teveel deed vroeger de klokprijzen ook al duikelen. Tijdelijk onder de kostprijs produceren hoeft niet erg te zijn en kan inderdaad nieuwe consumenten opleveren, als die lage prijs dan ook wordt doorberekend in de winkelprijs. Ook kunnen goedkoop geleverde paprika's in combinatie met slim vrachtvervoer er voor zorgen dat steeds verdere markten bereikt kunnen worden, waarbij de consument in den verre ook nog een acceptabele prijs hoeft te betalen. Wellicht raken ze daardoor ook het overaanbod aan paprika's nog kwijt. Als nieuwe (verre)consumenten de smaak te pakken hebben blijven ze hopelijk paprika's kopen. Ook al zijn ze dan wat duurder. Er is geen geld meer bij de telers, dus investeren in dit soort marktcreatie is nu eigenlijk onverantwoord. Als je het kunt uitzingen kun je er later misschien toch de vruchten van plukken.

  • no-profile-image

    Pieternel

    Heren,

    Voordat jullie elkaar in de haren vliegen wil ik jullie uitleggen waarom ik dit vrij eenvoudige blogje schreef. Ik weet eerlijk niet of er wel of niet te veel paprika’s zijn. Mijn gevoel zegt van niet, want er is wel degelijk behoefte aan een gezond en gecontroleerd geteeld product. Maar het gaat er niet om of er wel of niet teveel is. Er heerst een verzadigd gevoel in de markt. Ik vrees ook dat je dat probleem niet ondervangt met een min of meer transparant verkoopsysteem. Daar zitten (denk ik) wel voordelen aan, maar lossen dit probleem niet op.
    Het werkelijke probleem (denk ik) is dat de NL-telers de meerwaarde van hun producten niet uitgelegd kunnen krijgen aan de burgers.
    Toen de EHEC-crisis op z’n hoogtepunt was is er een bak geld uitgegeven aan advertenties in grote Duitse kranten. De bedragen die daaraan zijn uitgegeven doen mij duizelen. Ik snap de beslissing en de urgentie, maar is het niet belangrijker om de koppen bij elkaar te steken om burgers vertrouwen te geven in gezonde groenten?
    Als ik me niet vergis werd voor de “Kom Op’ actie in korte tijd 60.000,- euro ingezameld. Ik hoorde dat een half uurtje televisie maken voor 24Kitchen 23.000,- kost en daar heeft de sector mondjesmaat geld voor over. Niet dat ik er voor pleit geld over de balk te gooien, maar denk eens aan samenwerking met diëtisten, koks, onderwijs, om mensen de waarde van gezonde voeding te leren. Tomatoworld met een grote keuken voor kookonderwijs, restaurant in de kas, biologieles op een paprikabedrijf, een tuinderssupermarkt-franchiseformule. Enfin, stof genoeg voor weer een paar blogs.

  • no-profile-image

    Harold van Garderen, TOP innosense

    Er is teveel. Ik ben een consument en heb nog NOOOOOOOIIIIIITTTTT meegemaakt dat er GEEN paprika's waren. Dat kan alleen als ......

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    60% van de glastelers wil samenwerken bij de afzet, dus daar ga je al met je gezamenlijke verkooptafel want 40% wil dus niet en daarmee is het weer klaar. Die gezamenlijke verkooptafel gaat er nooit komen ook al praten we daar nog 30 jaar over. Vasthouden aan sprookjes staat echte oplossingen in de weg. Dat is wat ik bedoel met erkennen van het probleem is de halve oplossing. Een kant en klare, knip met je vingers oplossing is er niet, maar voor een deel zit het in wat Pieternel schrijft.

    @ Harold, bedankt voor deze illustratie want zo simpel is het.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.