Doorgaan naar artikel

Steeds meer voedingskramen op markten

Het aantal kramen met voedingsmiddelen op markten groeit. Jaarlijks maken 100 marktkramen voor bijvoorbeeld textiel ruimte voor voedingskramen.

De consument gaat nog graag voor voedsel naar de markt, om te proeven en te ontmoeten, zoals op foodtruckfestivals. Sinds 2007 kwamen er 1.000 voedselkramen bij.

Ook op ouderwetse markten groeit het aandeel marktkramen met vooral biologisch, duurzaam of lokaal voedsel. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van brancheclub Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH).

Marktkooplui zonder voeding hebben het steeds moeilijker. Vooral prijsstunters als Action en Primark zorgen voor minder klanten op de markt,

Omzet daalt

De omzet van de Nederlandse markten daalde van € 2,8 miljard rond de eeuwwisseling tot € 2 miljard vorig jaar. Het marktaandeel binnen de totale detailhandel halveerde in dezelfde periode tot 2%. Toch neemt het aantal marktkooplui niet af. Al jaren staan er ongeveer 11.000 ondernemers op de markt.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin