Doorgaan naar artikel

De Ruiter start bouw nieuwe Tomato Experience

De bouw van de nieuwe demokasvoor tomaten van De Ruiter Seeds in Bleiswijk is begonnen. Vanaf oktober zullen de nieuwe tomatenrassen zowel onder lampen als in de traditionele teelt te zien zijn in het nieuwe Tomato Experience Centre.

Bruinsma Seeds, dat later door De Ruiter Seeds werd overgenomen, was 13 jaar geleden de eerste zaadfirma die interessante nieuwe tomatenrassen onder een kasdek bij elkaar bracht ter demonstratie aan telers en retailers. Twee jaar later betrok De Ruiter Seeds zelf de locatie in ’s-Gravenzande.

“De technische ontwikkelingen zijn sindsdien hard gegaan”, zegt Joost van Regteren van Monsanto/De Ruiter. De kassen zijn veel hoger en lichter geworden en van het tomatenareaal in de Benelux wordt ruim 30% belicht.

Joost van Regteren (Monsanto / De Ruiter), Henk Verbakel (Havecon), Albert Abee (wethouder EZ, Lansingerland) en Paul Zantman (teeltbedrijf Brabander & Zantman) zetten de 'eerste' spanten vast. - Foto's: Gerard Boonekamp

Joost van Regteren (Monsanto / De Ruiter), Henk Verbakel (Havecon), Albert Abee (wethouder EZ, Lansingerland) en Paul Zantman (teeltbedrijf Brabander & Zantman) zetten de ‘eerste’ spanten vast. – Foto’s: Gerard Boonekamp

Mede omdat De Ruiter een groot aandeel heeft in de belichte teelt, is de behoefte aan een nieuwe Tomato Experience groot. Van de in totaal 8.000 vierkante meter kas wordt 3.200 vierkante meter ingericht met belichtingslampen. Daarnaast komen er twee watergeef-units om de verschillende typen tomaten aparte voeding te kunnen geven.

Meer dan alleen demo

“We gaan hier een stapje verder dan alleen een demoruimte”, aldus Van Regteren tijdens een inleidend praatje op de bouwlocatie. “We willen in een vroeg stadium veredeling en commercie aan elkaar koppelen. Daarbij richten we ons op big data met een digitaal platform, om sneller te kunnen anticiperen op de wensen van de markt.”

Joost van Regteren (Monsanto/De Ruiter): "We willen via big data en een digitaal platform sneller anticiperen op de wensen uit de markt."

Joost van Regteren (Monsanto/De Ruiter): “We willen via big data en een digitaal platform sneller anticiperen op de wensen uit de markt.”

De globalisering van de bedekte teelten neemt snel toe. “Wij willen daarin met dit kenniscentrum een rol vervullen.” De consument wil steeds meer duurzame en hoogwaardige producten. “Wij willen ons samen met de keten richten op smaak.”

Aansluiten bij gangbare praktijk

Opdrachtgever voor de bouw is teeltbedrijf Brabander & Zantman die ook alle dagelijkse werkzaamheden in de Tomato Experience voor zijn rekening neemt. De Ruiter gaat de locatie voor langere periode huren.

Havecon is verantwoordelijk voor de bouw van de kassen. “Het is voor ons een mooi object om buitenlandse klanten mee naar toe te nemen”, zegt Havecon-directeur Henk Verbakel. “Maar we hopen natuurlijk dat ook de bouw in Nederland flink aantrekt. Want er is te lang te weinig gebeurd.”

Havecon heeft op het project van De Ruiter zijn nieuwste machine in gebruik genomen om de kolommen te vervoeren en neerzettten.

Havecon heeft op het project van De Ruiter zijn nieuwste machine in gebruik genomen om de kolommen te vervoeren en neerzettten.

De kas zal niet de allernieuwste ontwikkelingen volgen. Zo komt er geen diffuus glas op en is gekozen voor Sont-lampen en niet voor LED’s. “We willen zo veel mogelijk aansluiten bij de gangbare praktijk”, verklaart Van Regteren.

Share this

Afbeelding
Gerard Boonekamp

oud-redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin