Doorgaan naar artikel

Verschuiving in Belgisch tomatenschap

Fijnere tomaten zijn in Belgische winkelschappen qua waarde op dit moment belangrijkste segment.

Dat blijkt uit cijfers van 2015 van onderzoeksbureau GfK. De cijfers zijn gebruikt in het nieuwe landbouwrapport van het Vlaamse ministerie van landbouw. De onderzoekers reppen over kerstomaten die nu een volumeaandeel halen van 18% en een waarde-aandeel van 36%. In volume liggen de verhoudingen anders. Trostomaten worden het meest aangekocht, op de voet gevolgd door de losse tomaten. De losse tomaten maakten in 2008 iets meer dan de helft uit van het aankoopvolume van tomaten. Nu is dat slechts een derde.

Tomaat nummer 1 in versegroenteaankopen

De tomaat is met een aankoop van 6,2 kilo en €16,50 per persoon per jaar nummer 1 in de versegroenteaankopen, in bestedingen en volume. Witlof is nummer 2 in bestedingen (5,9%), gevolgd door paprika (5,9%). Kleinere aandelen zijn er voor wortelen (5,4%), champignons (4,8%), prei (2,9%), komkommer en gemengde sla (beide 2,8%).

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin