Doorgaan naar artikel

Enza Zaden kiest nieuw merkenbeleid gele tomaat

Enza Zaden uit Enkhuizen zet de nieuwe gele tomaat, geregistreerd onder het merk Safra, via twee Nederlandse telersverengingen af.

De tomaat staat bij Frutanova en bij telersvereniging Prominent. Daarnaast zijn enkele buitenlandse telers met de teelt gestart in onder meer Duitsland en Engeland.

Safra is volgens Enza-marketingmanager Maarten van den Heuvel een nieuw merkenconcept. “Het is geen ras waar de teler een merknaam aan verbindt, maar een merk dat staat voor smaak, presentatie en veelzijdigheid. In theorie kunnen meerdere rassen onder dit merk kunnen vallen. Gele rassen wel te verstaan.” Op de beurs Fruit Logistica wordt het ras actief gepresenteerd door Enza Zaden, al zullen de tomaten te vinden zijn bij producenten op de beurs. De teelt is uitgebreid tot enkele hectaren, maar de groei in Europa gaat in stapjes.

Safra betekent een nieuw merkenbeleid voor Enza Zaden op de Noordwest Europese markt, maar met Tomazur heeft Enza Zaden eigenlijk al ervaring opgedaan in Spanje met deze werkwijze.

Aanvulling

Bij de Nederlandse bedrijven staat enkele duizenden vierkante meter. Voor Frutanova betekent het een aanvulling op het Tasty Tom-aanbod (Enza-ras Campari). Safra is niet een consumentenmerk, onderstreept Van den Heuvel. “We willen alleen bewerkstelligen dat de tomaat herkenbaar is in de keten, zodat de koper weet dat het Enza-genen zijn, met de kwaliteitsstandaard die daarbij hoort.”

De Safra cherrytomaten hebben een gemiddeld vruchtgewicht van 40 tot 45 gram met acht of negen vruchten per tros. Met name op het gebied van smaak wordt de Safra geprezen. Dat bevestigt teler Ton Janssen van Frutanova. Hij zocht jaren naar een ras dat in de buurt kwam van Campari en lijkt die nu te hebben gevonden.

Smaak

Volgens Van den Heuvel is de smaak niet met een verwijzing naar brix te omschrijven, omdat de zuur- en zoetverhouding opvallend is. “Wel kunnen we zeggen dat de brix-waarde gemiddeld 0,5 tot 1,0 hoger is dan de rode cocktailtomaat.”

In dit nieuwe merkenbeleid laat Enza Zaden de verkoop ook gewoon over aan de teler, “maar wij zullen in onze contacten met retail niet nalaten dit merk te promoten.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin