Doorgaan naar artikel

Rabo-directeur: glasbedrijven willen model wel veranderen

Bedrijven in de glastuinbouw staan open voor verandering van hun bedrijfsmodel naar de toekomst toe.

Jaap Breugem, directeur Rabobank Bommelerwaard en sinds deze maand projectleider herstructurering in Coalitie HOT, baseert dat op eerste contacten met tuinders in die nieuwe HOT-rol. Het klassieke familiebedrijf past niet meer in deze tijd, professionalisering is nodig op de meeste fronten. Die boodschap wordt door tuinders begrepen, stelt hij.  “Het helpt ons om naar de volgende stap te komen”, kreeg hij van de meeste ondernemers terug.

Toekomstbeeld

De Rabobank hamert allang op wijziging van het bedrijfsmodel en meer samenwerking, bijvoorbeeld in een franchisemodel. Breugem noemt dat model niet bij naam in een persbericht van HOT. Binnen Coalitie HOT is wijziging van het bedrijfsmodel wel een vaste doelstelling geworden onder de noemer Onderneming2006. Het toekomstbeeld van Breugem is dat de samenwerking tussen ondernemers, bijvoorbeeld binnen afzet- of telersverenigingen verder professionaliseert. Niet de ondernemer bepaalt op product-markt-niveau wat goed is maar “de vereniging 3.0.” Daarmee levert de ondernemer een stuk autonomie in, maar krijgt er bedrijfszekerheid voor terug, aldus de bankdirecteur op het herstructureringsplatform Onderneming2026.nl.

In zijn taak als projectleider herstructurering is de portefeuille fysieke herstructurering verbonden met de zoektocht naar bedrijfsmodellen (Onderneming2026). Beide zaken kunnen bij een herstructureringstransactie verbonden zijn aan elkaar.

Daadwerkelijk

Volgens Breugem zal Coalitie HOT niet alleen telers proberen te inspireren strikter samen te werken, maar ook daadwerkelijk proberen partijen bij elkaar te brengen. Onder welke voorwaarden dat gebeurt, is niet helder. 
Een jaar geleden stelde Rabobank Westland dat de bank streng zal selecteren bij toekomstige financiering. Voor glasgroentebedrijven met minder dan vijf hectare is eigenlijk geen zelfstandige toekomst mogelijk. “Het kan zijn dat je een goede teler bent, maar geen goede ondernemer. Er zijn dan modellen denkbaar dat je je als teler aansluit bij een grotere organisatie waar je aandeelhouder van wordt”, zo stelde directeur bedrijven Ruud van der Vliet van Rabobank Westland.  Bedrijven met een minder sterke toekomst kunnen zo een ‘zachte landing maken’.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin