Doorgaan naar artikel

20 ton tomaten kwijt

Hoe kan een Barendrechtse importeur aantonen ruim 20 ton tomaten te hebben meegegeven aan een vervoerder voor een afnemer.

Die vraag moet de rechtbank van Rotterdam beantwoorden in een zaak die draait om de verkoopvoorwaarden van groente en fruit. De importeur heeft een ondertekende orderbon en videobeelden overlegd, om te bewijzen dat de levering plaatsvond. Toch stelt de rechter dat niet duidelijk is wie de orderbon heeft ondertekend en vindt ook de videobeelden onvoldoende. De importeur moet met nieuwe bewijsstukken komen.

In 2014 bestelde de klant, een internationaal handelsbedrijf, in totaal 41.000 kilo tomaten voor ruim 43.000 euro, te leveren in twee vrachten. Bij de eerste vracht is een vrachtbon meegegeven, bij de tweede niet. De discussie draait om de verkoopvoorwaarden ‘ex works’. Dat houdt volgens de rechter in dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor belading en vervoer van de producten. De importeur stelt daarom dat alle verantwoordelijkheid ligt bij de koper in dit geval. Een vrachtbon is dan niet nodig. Die zou de koper via een ander systeem realiseren.

De zaak staat niet los van een discussie tussen beide partijen over een partij druiven, waarvan bij aankomst in Wit-Rusland veel pallets geweigerd werden vanwege de slechte kwaliteit. Onderzoek bracht aan het licht dat hier de oorzaak lag in het gebruik van verkeerde dozen zonder luchtgaten. In deze kwestie is de importeur niet verantwoordelijk voor de uitval. De koper had dat moeten controleren bij de acceptatie van de goederen ‘ex works’.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin