Doorgaan naar artikel

‘Huisvrouw zet ­‘Tasty Tom’ op boodschappenlijst’

Kwaliteit leveren volgens een strakke planning kan ook met peen geld opleveren, zegt tomatenteler Ton Janssen tijdens de Themadag Peen.

Wat wij met tomaten kunnen, kunnen peentelers ook met hun product. Dat is de strekking van het verhaal van tomatenteler Ton Janssen, die halverwege de jaren negentig op zoek ging naar lekkere tomaten en nu promotor is van de Tasty Tom-tomaat. Eerder dit jaar sprak hij op de jaarlijkse Themadag Peen in Emmeloord.

“Dit kan in jullie sector ook. Met een product dat beter is dan de rest. Kwaliteit van het hoogste niveau heeft de hoogste prioriteit. Ik weet niet in hoeverre peen zich op smaak kan onderscheiden. Visueel valt sowieso iets te doen.”

Janssen: “Wij oogstten voorheen te groen, waardoor we een waterig product leverden. Alleen oog hebben voor een hoge opbrengst gaat mis op de lange termijn.” De teler liet de tomaten tien dagen langer hangen tot ze rood waren. Hij knipte ze niet langer los maar liet ze aan de tros. De tomaten kregen hogere suikerwaarden. “Het geld stroomde binnen.”

Het ging fout toen collega’s hem volgden. Dat was voor hem aanleiding om de volgende stap te zetten: het uitzoeken van een exclusief ras. Dat werd Campari van Enza Zaden. Janssen maakte met enkele gelijkgestemde collega’s strikte afspraken over de productie van tomaten met de smaak als uit opa’s groentetuin, herkenbaar aan de verpakking in het supermarktschap. De rest ging eigenlijk vanzelf. Gratis publiciteit kwam op ze af en zo ook de retail. Inmiddels werken zeven bedrijven nauw samen via veiling ZON.

“Het gaat goed met de verkoop van Tasty Tom”, vertelt Janssen. “We staan nu onder deze merknaam op de boodschappenlijstjes. Consumenten kijken niet naar de prijs. Wij hebben daar ook nooit woorden over met onze afnemers, zoals Albert Heijn.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin