Doorgaan naar artikel

Groei areaal glasgroente Van Nature

Het areaal glasgroente bij telersvereniging Van Nature is dit jaar gegroeid met 24 procent naar 630 hectare.

Die groei zorgt voor meer bundeling van aanbod en meer regie in de afzet, zegt Hans van Luijk, directeur van Van Nature: ‘Onze visie dat er uiteindelijk enkele ketens moeten overblijven, waardoor het Nederlandse aanbod minder versnipperd is, begint gestalte te krijgen’.

De belangrijkste productgroep is paprika met meer dan 320 hectare. Tomatentelers van de vereniging hebben ruim 160 hectare staan. Daarnaast heeft de vereniging bijna 100 hectare komkommers. Het overige areaal bestaat voor een belangrijk deel uit aubergines en pepers, laat de organisatie weten.

Van Nature presenteerde in april 2013 voor haar achterban de strategische uitgangspunten voor de komende jaren. Daarbij was groei van de vereniging een belangrijk punt dat nu, een jaar verder, al grotendeels verwezenlijkt is. Van Luijk: “We zijn daar natuurlijk erg blij mee. Belangrijk is echter wel dat we onszelf blijven. De keten- en marktgerichte aanpak van Van Nature is leidend voor alles wat we doen. Die willen we vasthouden dus telers moeten die aanpak wel kunnen onderschrijven. Daar ligt ons inziens de sleutel tot succes voor de toekomst.”

Van Nature houdt vast aan de koers van kleinverpakken op het teeltbedrijf, direct verladen, lage kosten en goede service richting telers. “Die werkwijze hanteren we al zolang als we bestaan en steeds meer telers zien daarvan de voordelen”, aldus Van Luijk.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin