Doorgaan naar artikel

Campagne schetst donkere toekomst glastuinbouw

In de campagne Moderne Tuinbouw luiden overheid en bedrijfsleven de noodklok over de toekomst van de glastuinbouw in Nederland.

Staatssecretaris Sharon Dijksma zegt in de begeleidende video dat de glastuinbouw moet vernieuwen om haar positie te behouden. De partijen vrezen dat een derde van de bedrijven zal afvallen als niets verandert.

De campagne Moderne tuinbouw vloeit voort uit een intensief traject waarin bedrijfsleven en overheid al vanaf 2012 naar verbeteringen zoeken en daarvoor samen instrumenten ontwikkelden: de gereedschapskist.

Zo moet de tuinbouw niet alleen kunnen inspelen op snelle internationale veranderingen, maar zal de overheid in de toekomst minder in staat zijn de sector financieel te ondersteunen. Meiny Prins, topvrouw van toeleveranciersbedrijf Priva zegt in de video eveneens dat veel bedrijven het op eigen houtje niet volhouden. Burgemeester Ewald van Vliet van Lansingerland denkt dat de sector op eigen benen moet staan. “De sector moet volwassen worden, op eigen benen staan en door consolideren coalities laten ontstaan waardoor Nederland gezamenlijk de internationale concurrentie weer aan kan.”

Dijksma roept de sector op de verdeeldheid overboord te gooien. “Als de sector verdeeld blijft, is het ook lastig voor een overheid om zaken te doen. Daar is een sterke belangenbehartiging voor nodig.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin