Doorgaan naar artikel

‘Steeds minder inzicht in telersprijzen groente’

Een prijsobservatorium voor af-boerderij land- en tuinbouwproducten is te duur, stelt het LEI.

Daarmee wordt het onwaarschijnlijk dat Nederland het Franse voorbeeld zal volgen met zo’n prijsobservatorium en om telersprijzen af te drukken naast winkelprijzen in supermarkten.  Het landbouweconomisch instituut LEI heeft berekend dat zo’n continue marktmonitoring per jaar ruim één miljoen euro zal kosten. Voor groenten en fruit komt het LEI op een jaarlijkse kostenpost van bijna twee ton om de hiaten in het inzicht in de afzetmarkt te vullen. Het LEI denkt dat een lichter model van marktmonitoring voldoende is.

Volgens het LEI is er bij marktpartijen ook geen behoefte aan inzicht in prijsinformatie omdat ze bang zijn dat die informatie eroderend werkt voor de hogere kwaliteiten. Het LEI signaleert dat steeds minder prijzen beschikbaar komen, ook door het verdwijnen van productschappen.

Ook bij telers wordt het inzicht in de afzet steeds slechter. Steeds meer telersverenigingen stellen sancties in voor telers die uitbetaalprijzen delen met partijen buiten de eigen organisatie. “Vroeger kon ik nog wel weten hoe mijn eigen organisatie het deed, maar dat is nu niet meer mogelijk”, laat een tomatenteler weten, los van het LEI-rapport.

Uit het LEI-onderzoek blijkt wel dat het LEI beperkte prijsinformatie verwerkt voor groenten en fruit. Ze kan daardoor alleen indexen berekenen. Het Productschap Tuinbouw houdt wel telersprijzen bij, maar publiceert die niet. Overigens wil het Nederlandse bedrijfsleven dat het LEI meer marktonderzoek gaat doen naar groente en fruit. Daarvoor is een project gestart. Dat wordt niet in dit onderzoek beschreven. Details zijn daarover nog niet bekend.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin