Nieuws

‘Klimaat ondergeschikt aan marktkansen’

0 351 Glas

“Bij de keuze ‘local for local’ zijn de klimaat- en teeltomstandigheden ondergeschikt aan de wensen van de markt”, zei Cor van der Kaaij gisteren tijdens een vraaggesprek over ‘local for local’ op de Horti Fair.
‘Klimaat ondergeschikt aan marktkansen’

De gebroeders Cor en Dirk van der Kaaij bouwden vier jaar geleden Thanet Earth in het Engelse Kent waar zij samen met A&A Cucumbers en telersvereniging Rainbow Growers locale producten voor de Britse supermarkten gingen telen en vermarkten. “We produceren helemaal marktgericht. Daar zijn we al lang geleden mee begonnen en tot nu toe heb ik niet gezien dat we het bij het verkeerde eind hadden”, aldus Van der Kaaij. Naast Engeland is Kaaij Group al sinds de start in 1999 participant in het Spaanse Cualin Quality. Dit bedrijf startte voornamelijk als productievestiging voor Noord-Europa, toen de tomaten hier nog niet belicht werden. Maar de locale Spaanse markt is steeds belangrijker geworden.  “Marktgericht werken betekent dat we bij Thanet Earth acht verschillende typen tomaten telen voor de Engelse markt en dat we in Spanje ‘s zomers alleen grovere trostomaten telen voor de grote supermarkten daar.”

Van der Kaaij gaf aan ook de mogelijkheden te onderzoeken om in andere landen locale productie op te zetten. Duitsland lijkt een logische keuze. “Maar Duitsland is een moeilijk land. Iedere supermarkt eist daar dat je exclusief aan hen levert en dat past niet bij onze strategie. In Engeland leveren we aan Tesco, Marks and Spencers, Asda en Sainsbury’s. Die vinden dat geen probleem.”  Het klimaat in Duitsland of elders is voor Van der Kaaij geen doorslaggevende factor. “Teelomstandigheden zijn ondergeschikt aan de marktkansen.”

Nederlandse product lift mee
'Local for local' speelt zeker op chauvinistische markten (bijna overal in Europa behalve in Nederland) een steeds grotere rol. Het levert en voorkeurspositie op in de markt. Daarnaast liggen de lagere kostprijs (vooral arbeid) en de logistieke voordelen aan de basis van het succes van Thanet Earth. Het lijkt in tegenspraak met de 'local for local'-strategie dat de Kaaij Group in Dinteloord een project van 10 hectare heeft opgezet, dat onlangs is opgeleverd. “Ook op Thanet Earth zijn we aan het uitbreiden. Maar Dinteloord past ook helemaal in onze vestigingsstrategie. Door toename van de vraag gaat er ook steeds meer Nederlandse (en Spaans) product naar Engeland. Dat wordt netjes gestickerd met de oorsprong erop.” Cor van der Kaaij trad gisteren op in het House of Technology, samen met hortensiateler Sjaak van Schie die in Portugal produceert voor de Portugese en Spaanse markt. Ook bij Van Schie vult Nederlandse productie nu de locale productie aan, zo zei hij in het dubbelvraaggesprek met Maurice Wubben.

door Gerard Boonekamp laatste update:26 jun 2013

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.