Nieuws

Als komkommers Franse auto's waren...

3 74 Glas

Als Spaanse komkommers Franse auto’s waren geweest...
001_boerderij-image-GFA138734I01.jpg

Als Spaanse komkommers Franse auto’s waren geweest had zich in de afgelopen week het volgende probleem voorgedaan: er is een ernstig ongeluk gebeurd op een Duitse snelweg. De autoriteiten analiseren het ongeluk en verklaren ‘een Franse auto’ schuldig. Vervolgens wordt in zes landen verklaard dat alle Franse auto’s volledig van de weg moeten verdwijnen en moeten worden vernietigd. Citroën, Peugeot, Renault... want: Franse auto’s kunnen dodelijke ongelukken veroorzaken.

Serienummers
Langzaam komt echter de vraag naar boven of er wellicht een andere oorzaak kan zijn dan een mankement aan de auto. Heeft de bestuurder soms een fout gemaakt; een tegenligger; was het soms glad op de weg? De Franse autobranche vraagt zich vertwijfeld af waarom eerst niet beter is vastgesteld of een fabricagefout aan die auto eigelijk wel de oorzaak was van het ongeluk. En zo ja, waarom is niet concreet aangegeven om welk model en om welke serienummers het precies ging, om die vervolgens terug te roepen naar de garage om het defecte onderdeeltje te vervangen?... 

Problemen identificeren
Komkommers zijn géén Franse auto’s, maar er is wel sprake van modellen en serienummers. Er zijn miljoenen uitgegeven aan het systeem van traceability. Iedere producent en exporteur moest er aan, je wordt stevig afgerekend als blijkt dat je het systeem niet op orde hebt. Voor consument biedt het zogenaamd de zekerhied dat er een duidelijke verantwoordelijkheid ligt voor kwaliteit; voor de producent is het voordeel dat een probleem van je buurman een probleem van je buurman is, terwijl je eigen kwaliteit en verkoop niet ter discussie komen te staan.

Eenvoudig te achterhalen
Door de Ehec-crisis, het eerste echt ernstige probleem in jaren, blijkt de traceability verre van volledig. De herkomst van een aantal komkommers, in het best georganiseerde land ter wereld, was helemáál niet eenvoudig achterhalen: Komt ie uit Nederland of is ie daar alleen maar doorgevoerd? Hoe komt het dat een partij die van Almería naar Keulen wordt vervoerd ineens 600 kilo zwaarder wordt op het traject van Keulen naar Hamburg? Na het eerste transport, onder verantwoordelijkheid van de producent, blijken de wegen duister te worden...

Alles op één hoop
Volgens de principes van traceability kan een probleem worden gelokaliseerd waarna alle schakels van de keten tot aan de producent kunnen worden onderzocht op fouten. Hangende de uitslagen wordt de desbetreffende producent geblokkeerd tot alles weer veilig is. De praktijk was anders. Op grond van een twijfelachtige positieve diagnose op vier komkommers gingen alle komkommers in de ban. Gedeeltelijk op initiatief van consumenten en supermarkten, maar in verschillende landen op grond van overheidsbeleid. Maar liefst zes landen sloten hermetisch hun grenzen voor de produkten uit Spanje. Niet alléén voor komkommers, maar voor de zekerheid ook maar voor alle groenten en fruit, tot en met meloenen en perziken toe. Kortom, de problemen van je buurman zijn gewoon weer jouw problemen! Geen risico nemen!... Veiligheid voorop!

Sorry
Vijf dagen later blijkt dat er toch geen Franse auto bij het ongeluk was betrokken... Helaas zijn in de tussentijd wel alle Citroëns, Peugeots en Renaults vernietigd en zal het wel weer een tijdje duren voordat ze weer worden aangeschaft. Sorry, maar veiligheid gaat voor alles! Bij het publiek blijven de schrikbeelden hangen van het vreselijke ongeluk, net als de duidelijke boodschap van de overheid, de supermarkten en de pers: Franse auto’s zijn gevaarlijk!

Bron: Groenten & Fruit - Auteur: Jan van der Blom


door Jan van der Blom

Gerelateerde tags

3 reacties

  • # 1

    G. Zeeland

    De ene komkommer is zeer lastig van de andere te onderscheiden (in tegenstelling tot verschillende automerken, dus de vergelijking is twijfelachtig) -- bijvoorbeeld omdat al die verplichte (traceability etc.)gegevens, de goede bedoelingen ten spijt, bij de burger onbekend zijn en waarschijnlijk te complex/onvindbaar om gebruikt te worden in het rationele beslissingsproces, want dat is de aanname. Die is natuurlijk onjuist, men maakt veel meer op grond van gevoelens en kleine verzamelingen gegevens besluiten. Grote/complexe verzamelingen gegevens zorgen voor (keuze)stress en worden vermeden.
  • # 2

    Jan van der Blom

    Geachte G. Zeeland,
    Natuurlijk kan een consument in de supermarkt niet zien waar een komkommer vandaan komt en wie hem heeft vervoerd. Maar daar is het systeem ook niet voor opgezet. Ernstig is dat de autoriteiten het niet kunnen; die moeten wél 'modellen' en 'serienummers' kunnen achterhalen, net zo gemakkelijk als bij auto's. Dat dat in belangrijke gevallen niet lukt, en dat er in de overige gevallen niet naar wordt gehandeld, betekent domweg dat het systeem van tracking & tracing heeft gefaald...
  • # 3

    B. Pluk

    Rusland stopt met import verse groenten...
    Om in de sfeer van het artikel te blijven; ook de Franse fietsen zijn gevaarlijk.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.