Nieuws

Baljeu: 'Nederland krijgt voldoende in Duitsland'

0 21 Glas

Uit een marktonderzoek in Duitsland blijkt dat Nederland weer een voldoende scoort met haar Nederlandse groenten en fruit bij de Duitse consument. Dat zei Willem Baljeu, directeur van Frugi Venta, vorige week tijdens de presentatie van het manifes": 'visie afzet glasgroenten'.
001_boerderij-image-GFA137542I01.jpg

Baljeu gaf aan dat afzetmarkt Duitsland nog volop kansen biedt. “Uit een marktonderzoek dat nog moet verschijnen, blijkt dat we weer een voldoende scoren met ons Nederlands product bij de Duitse consument", zo zegt Willem Baljeu, directeur van Frugi Venta. Volgens hem kiest een Duitser dan nog wel steeds eerst voor het eigen Duitse product, maar daarna voor Nederlands product. "Spaanse en Italiaanse producten komen daarna. Hier moeten we gebruik van gaan maken”, zo vindt Baljeu. Hij doelt daarmee onder andere op slimme manieren van promotie en de afzet naar Duitsland te vergroten. Baljeu had het er over dat telers een marktfocus moeten kiezen. Hij noemde de marktvisisies van Albert Heijn en Bakker Barendrecht als voorbeeld. "Dit soort constructies kun je ook in Duitsland opzetten."

Vastleggen op actiepunten
'De consument centraal’ bevat een unieke visie. Vroeger stonden teelt en handel juist vaak scherp tegenover elkaar. Nu leggen de drie brancheorganisaties LTO Glaskracht Nederland, Frugi Venta en Dutch Produce Association (DPA) zich vast op een aantal actiepunten. Een van die actiepunten is dat GMO-geld minder op ‘hardware’ wordt ingezet, maar meer besteed wordt aan marketing, promotie en innovatie. Nico van Ruiten gaf aan dat het actiepunt van LTO Glaskracht Nederland is dat zij een Europese duurzaamheidslat  ontwikkelen.

De drie partijen praten met de overheid om dat ‘samen groter worden’ ook te laten slagen. Over de vage mededingingsregels die de NMa hanteert, zegt Baljeu: “Het is toch een drama dat de NMa niet eens kan aangeven aan welke regels je moet voldoen. We gaan bij de overheid aankaarten dat dit de plannen flink in de weg zit.” Telers en handel moeten zelf ook een duit in het zakje doen. Zij moeten consolideren, bijvoorbeeld door wederzijdse participaties te maken.

Lees het hele artikel over het manifest a.s. dinsdag 30 november in GFactueel.

Bron: Groenten & Fruit - Auteur: Ellis Langen

door Ellis Langen

Gerelateerde tags

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.