Doorgaan naar artikel

Poolse tomaten drukken de prijs

De tijdelijke en beperkte opleving van de tomatenprijs is al weer helemaal voorbij. Vandaag deden klokprijzen voor losse en trostomaten nog maar 35 tot 40 cent per kilo bij The Greenery. Een groot en goedkoop aanbod uit Polen heeft de prijzen in Frankrijk en Zuid-Europa naar beneden gedrukt.

Vorige week beleefden de klokprijzen voor losse en trostomaten een mooie opleving. Voor middeltros werd bij The Greenery vorige week woensdag 68 cent per kilo betaald.  BelOrta begon de week met 97 cent per kilo voor de Elite-trostomaten en zelfs meer dan 1 euro voor de 60 millimeter losse tomaten (Prince).  De prijs van tros grof (Princess) schommelde rond 73 cent per kilo. “De opleving was een gevolg van goede vraag uit Frankrijk en Zuid-Europa”, zegt Maarten Verhaegen van BelOrta. “Maar de goede prijzen hadden een sterk aanzuigende werking op Poolse tomaten die voor veel lagere prijzen worden aangeboden. Dat zet onze markt onder druk.”

BelOrta probeert de markt terug te veroveren door de koper alternatieven te bieden in verpakking en voorverkoop. “We houden vast aan ons uitgangspunt dat maximaal 30 procent van het product wordt bemiddeld. Maar als een koper het product voor de klok koopt kan hij het twee dagen op de gewenste manier en in de juiste verpakking geleverd krijgen.”

Communicerende vaten

Het volume van de aanvoer is op zich niet het probleem, zegt Verhaegen. “Er is een piek maar die is minder hoog dan bij echt zomers weer. Het echte probleem zit in het uitblijven van zomerse consumptie en steeds meer aanvoer uit andere landen.” In Spanje mislukken steeds minder teelten en Polen heeft al flinke stappen gemaakt in teelttechniek. “De kloof met Polen wordt steeds kleiner, dus wij moeten daar wel op inspelen.”

De Russische boycot wordt maar voor een klein deel verantwoordelijk gehouden voor de druk op de Europese markt omdat er nog veel Europees product Rusland weet te bereiken. Wel is de Russische import uit Marokko en Turkije sterk toegenomen waardoor er minder vraag komt voor het officieel moeilijker bereikbare product uit Europa. Daar heeft Polen het meest mee te maken.

Coeur de boeuf breekt door

Ondanks de flink toegenomen arealen van specialty-tomaten verloopt de prijsvorming ervan naar wens, zegt Verhaegen. “We hebben dit jaar 45 verschillende types en kleurtjes en de verkoop verloopt behoorlijk goed. Coeur de boeuf begint nu echt door te breken. Er staat nu 6 hectare bij BelOrta maar dat gaat volgend jaar zeker aanzienlijk uitbreiden. Het is echt een product voor kleine gespecialiseerde bedrijven vanwege de complexiteit van de teelt en arbeidsintensiteit.”

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Gerard Boonekamp

oud-redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin