Doorgaan naar artikel

‘In het binnenland gaat de afzet best goed’

Op het fruitteeltbedrijf van Michiel Appelhof in Zeewolde is nog enige hoop op een betere tweede helft van het afzetseizoen. Tot nu toe is er steeds net te veel aanbod.

Van Elstar heeft hij nog een deel op voorraad. Meestal verkoopt hij die tot eind mei, afhankelijk van de kwaliteit. “In het binnenland gaat de afzet best goed, maar de export loopt niet waardoor de prijs niet naar boven wil komen. De prijs zal een dubbeltje moeten stijgen wil ik nog op de kostprijs eindigen.”

“Het hele seizoen is er net te veel aanbod, met daardoor een druk op de prijs. Polen heeft grote moeite zijn appels kwijt te raken en dat heeft er toch ook mee te maken. Toen ik vijf jaar geleden in Polen was, zag ik dat zich al ontwikkelen. Daarom heb ik toen mijn Jonagold gerooid en plantte ik daar Elstar en Sweet Sensation voor terug. Wij richten ons namelijk op de Nederlandse markt en Nederlanders vinden Elstar lekker. We moeten ernaar blijven streven om de kwaliteit en de smaak ervan te blijven verbeteren.”

“Bij Conference ligt dat heel anders. Maar 10-15% blijft in Nederland. De rest gaat naar het buitenland, waar relatief weinig concurrentie is. Met peren kun je bijna bij iedere supermarkt binnenkomen. Bij appels is dat niet vanzelfsprekend. Voor export is de kostprijs van onze appels te hoog. Zolang Elstar populair is blijf ik die telen. Is een ander ras over 10 jaar populairder, dan schakel ik daar naar om.”

In een publicatie werd onlangs aangegeven dat bedrijven die niet meegaan in teelt van moderne rassen ten dode zijn opgeschreven. Daar is Appelhof het absoluut niet mee eens. “Kanzi is heel succesvol, maar aan de teelt ervan zitten haken en ogen. Hij is bijvoorbeeld heel gevoelig voor vruchtboomkanker. Ik vind het bovendien prettig iets te telen dat vrij is voor de verkoop.”

“Met Conference gaat het boven verwachting. Ik heb er nog een derde van in voorraad. Je ziet de prijs bijna dagelijks iets omhoog gaan. Dat loopt hartstikke goed. Het perenseizoen hoeft daardoor helemaal niet dramatisch te worden.”

Het verkoopseizoen van Sweet Sensation is inmiddels afgesloten. “Over twee weken maakt The Greenery bekend welke middenprijs we hebben gescoord.”

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Theo Brakeboer

freelance journalist

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin