Doorgaan naar artikel

‘Te veel goed fruit afgekeurd’

Bij het weggooien van fruit op grond van meting van de interne kwaliteit tolereren sorteerders een te grote foutmarge.

Met veel te veel appels en peren, die volgens de doorlichting van verschillende sorteerinstallaties interne mankementen zouden vertonen, is in werkelijkheid niks mis. Dat zegt Erwin Bakker van Ellips. Het Eindhovense bedrijf heeft onlangs een contract getekend met het Australische GP Graders.

1 fout op 1.500 appels

Zo goed als foutloze resultaten bij het doormeten van een testvolume van 1.500 appels overtuigden de Australiërs. Bij de door de meting afgekeurde appels zat geen enkele appel die achteraf toch oké was. En bij de appels die werden goedgekeurd zat maar één appel die bij opensnijden toch tekenen van rot vertoonde.

Deze technologie betekent een omwenteling voor de sector en versterkt het vermogen van de verpakkers om supers te beleveren met appels zonder verborgen gebreken, aldus directeur Stuart Payne van GP Graders deze week op Fruitnet.

‘Geen leerprogramma nodig’

Bakker bevestigt dat de test in Australië uitstekend verliep. “Onze apparatuur kan probleemloos op elke verpakkingslijn worden gemonteerd. We werken niet met een zogenaamd leerprogramma, waarmee met de meetdata van de klant de machine naderhand wordt bijgesteld. Onze algoritmes doen dat direct.”

Bij gebruik van concurrerende systemen gooien sorteerders en verpakkers volgens Bakker met elke slechte soms wel drie of vier goede appels of peren weg. De beste concurrent komt ook niet verder dan een verhouding van één goede appel tussen vjif tot zeven slechte appels.

‘Geen problemen interne kwaliteit’

“Kennelijk zijn er in Nederland niet zoveel problemen met interne kwaliteit. Anders zouden de fruitbedrijven zich toch zelf meer moeten bekritiseren om de keuze voor een installatie die het in tests zo veel slechter doen dan de onze”, aldus Bakker.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin