Doorgaan naar artikel

Veiling Zaltbommel trekt meer kopers met zachtfruit

De 100-jarige Veiling Zaltbommel boekte in 2016 met €53,2 miljoen een nieuw omzetrecord; een groei van 4,9%, vooral in zachtfruit.

De jubilerende veiling (opgestart in 1917) meldt dat in 2016 meer kopers zijn ingeschreven. Directeur Peter van Osch: “Dat betekent dat we in onze afzet een betere spreiding over afnemers hebben gerealiseerd. Je ziet dat kopers van onze beide afzetkanalen gebruikmaken.”

Zaltbommel kent een stabiele verkoop voor de klok, terwijl het grootste volume via bemiddeling wordt afgezet. Precieze percentages zijn lastig te geven, omdat het per product varieert, aldus Van Osch. “De kopersbanken zijn goed bezet, maar we proberen dat ook te ondersteunen door voldoende aanbod voor de klok te brengen.”

Opvallende groei frambozen

Al enkele jaren is zachtfruit voor de veiling een groeifactor. Na de aardbeiengroei is nu de groei in frambozen opvallend. Van Osch verwacht de komende twee jaar nog uitbreidingen. Zo heeft één van de telers een bloemenkas ingeplant met frambozen, maar is er ook uitbreiding bij zachtfruittelers zelf.

Jubileumjaar veiling

Ook in het jubileumjaar houdt Zaltbommel vast aan de samenwerking met Veiling Hoogstraten en Van Nature. Met dienstverleningsovereenkomsten wordt product van leden via deze kanalen afgezet.

Veiling Zaltbommel bereidt festiviteiten voor om dit voorjaar het 100-jarige bestaan op gepaste wijze te vieren.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin