Doorgaan naar artikel

Rabobank: tien grote spelers over in zachtfruitketen

Op termijn is er in Europa ruimte voor zo’n tien grote ketenspelers in de snelgroeiende markt van het zachtfruit. Dat verwacht Rabobank, dat vandaag de Thema-update Zachtfruit publiceert.

In de productcategorie fruit nemen blauwe bessen, frambozen en bramen een uitzonderingspositie in. Terwijl consumptie van de hele categorie, met grote producten als appels, peren, bananen en citrus op de nullijn zit, groeit die van zachtfruit in de komende jaren met minimaal 7 procent per jaar. Voor aardbeien geldt die groei ook, maar in iets mindere mate: 2 procent per jaar.

Van die groei zullen met name grotere handelspartijen profiteren. Van die spelers die meerdere schakels in de keten integreren zullen er in de Europese Unie op de langere termijn maar zo’n tien overblijven. Meestal zijn nu telerscoöperaties in belangrijke teeltlanden als Nederland, België, Spanje, Polen, Portugal en Frankrijk actief in het leveren van een beperkt aantal seizoensproducten. Het is de tussenhandel die al actiever is in het sorteren, verpakken en vooral het jaarrond bijeen brengen van een vollediger pakket van zachtfruit.

Rassenkeuze van groot belang

Ook bemoeien deze grote ketenspelers zich wel al met veredeling en met de teelt: rassenkeuze speelt ook volgens de Rabobank een sleutelrol, want smaak, textuur en vruchtkwaliteit zijn absolute voorwaarden voor succes op deze vraagmarkt.

De drie snelle groeiers kunnen zo snel groeien omdat ze in Europa komen vanuit een positie van lage marktpenetratie. Frambozen en blauwe bessen worden door 15 procent van de consumenten ten minste één keer per jaar gekocht. Met andere woorden vijf  van de zes consumenten kopen nooit blauwe bessen of frambozen. Voor bramen is dat zelfs negentien van de twintig.  Voor aardbeien is dat cijfer gunstiger: één op de vijf consumenten koopt nooit aardbeien.

Grote telers domineren

In Amerika en Groot-Brittannië is de markt voor zachtfruit al veel langer en verder naar volwassenheid aan het toegroeien. Daar is bovendien de grote teler of telerscoöperatie, die via voorwaartse integratie meer rollen in de keten overneemt een vaker gezien fenomeen.

Vooral de blauwe bes profiteert enorm van de status van gezond, als zogeheten ‘superfood’. Dat geldt ook voor framboos en braam. Daarbij is ook opvallend dat in Engeland juist de verkoop van biologisch zachtfruit groeit: het totale biologische fruitassortiment groeit bijvoorbeeld bij Tesco met 8 procent, dat van biologisch zachtfruit met 34 procent.

Meer groei door prijselasticiteit

Positief is ook de prijselasticiteit van zachtfruit. Die varieert volgens een Amerikaanse marktstudie van -1,26 tot -1,88. Dat wil zeggen: een prijsdaling van 10 procent leidt tot een vraagstijging van 26 tot 88 procent.

Dezelfde studie liet zien dat binnen zachtfruit ook een aanmerkelijk spill-over effect is te zien: als één van de producten in de aanbieding is, dan beïnvloedt dat ook de verkoop van de andere zachtfruitproducten positief.

 

Meer details over de aardbeienmarkt

Meer details over de blauwebessenmarkt

Meer details over de frambozenmarkt

Visie van Rabo op de kleinere zachtfruitniches

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin