Doorgaan naar artikel

‘Sweet Sensation houdt prijsbonus peren vast’

Tevredenheid over de prijsbonus van Sweet Sensation op Conference of Doyenné du Comice.

Dat signaal komt uit het seizoensoverleg 2014-2105 en wordt bevestigd door The Greenerytelers bij een rondgang. Maar hoe groot die prijsbonus nog is, dat is onduidelijk. De afdeling van The Greenery maakt dit jaar geen middenprijs openbaar, maar dat de niveaus van 2010-2011 en 2011-2012 niet meer gehaald worden, is duidelijk. Toen kwamen middenprijzen van €1,245 en €1,22 uit de bus. Nu is dat niveau beduidend lager, laten betrokkenen doorschemeren. Een teler spreekt wel van een stabiele ontwikkeling. “Toen de peren schaars waren, vroeg The Greenery ook geen drie euro.”

Een relatief zware hagelaantasting is daar deels oorzaak van, maar het seizoen begon niet onder een gelukkig gesternte, zegt Ton van Wiggen, verkoopleider peren. De prijs voor gangbare peren lag in het begin van het seizoen in de goot. Dat Doyenné tegen het einde van het seizoen toch veel waard werd, en Conference nu ook in een stijgende lijn zit qua prijs, is niet helemaal mee berekend. Het seizoen Sweet Sensation loopt van oktober tot eind februari. Telers ontvangen een poolprijs, afhankelijk van klasse en sortering. Van Wiggen heeft deze bij de seizoensbespreking per maand besproken, maar de middenprijs kan hij niet geven.

Omloopsnelheid

Zo bezien is het een beetje appels met peren vergelijken, maar op andere onderdelen is het seizoen ook geslaagd te noemen. Eén van deze targets was een hoge omloopsnelheid in de winkels. Door Sweet Sensation promotioneel te ondersteunen met proeverijen op de winkelvloer en promoties in de retailbladen is de belangstelling van de consument sterk gegroeid en zijn verkopen ruim boven verwachting geweest. Het kan snel gaan. “Als een grote Duitse retailer de verkoop uitbreidt van één regio naar twee, is het al een verdubbeling.”

In Nederland lag de rode peer onder meer bij Jumbo. De hoop is nu ook gevestigd op Albert Heijn. Gaat deze keten komend seizoen de peer ook voeren in het assortiment? Er is interesse. Dat maakt de binnenlandse afzet vaster. De peer is in ieder geval niet exclusief bij Jumbo afgezet, een vaste innige klant van The Greenery.

Het volume Sweet Sensation bedroeg dit jaar 5 miljoen kilo, laat de tak New Sensations BV weten. Potentiële productiegroei van het bestaande areaal is nog 20 procent. Eén teler plantte dit seizoen bij, met andere telers wordt gesproken om areaal toch uit te breiden. De bomen zijn in ieder geval beschikbaar.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin