Doorgaan naar artikel

Supermarkten vergeten Jonagold te promoten

De lijst met appelaanbiedingen is weer lang. Nederlandse supermarkten zijn dol op acties met Elstar; we telden deze week vier acties met Jumbo en Lidl als scherpste aanbieders met 69 cent per kilo.

Kanzi en Junami staan ook regelmatig op dat lijstje, net als importrassen. Jonagold wordt op die lijst gemist. Dat is al weken aan de gang. De supermarkten zijn ingegaan op het verzoek van de sector om na de Russische boycot Nederlands fruit te promoten, maar ze vergeten de Jonagold.

Dat klopt ten dele, zegt een inkoper van een Nederlandse keten. Voor Elstar ligt de extra verkoop gewoon hoger dan bij een actie rond Jonagold. Nederlandse klanten kopen gemiddeld genomen liever Elstar, maar later dit seizoen komt ook Jonagold aan bod, verwacht de inkoper. Kwaliteitsverlies bij Elstar geeft straks de doorslag. Dit seizoen zijn duidelijk meer acties met Elstar en Conference, maar aan het eind van het seizoen zullen ook Jonagoldtelers concluderen dat hun ras sterker is gepromoot, verwacht de inkoper.

Een groothandelsverkoper stelt dat detailhandelzaken ook steeds meer keuzes hebben. Jonagold blijft onderdeel van het assortiment, maar nieuwe rassen zijn meer sexy.

Bij de veiling Zaltbommel, verkoopkanaal voor detailzaken, piekt de Jonagoldprijs tussen 60 en 90 cent. Het is de excellente kwaliteit waarvoor speciaalzaken niet naar de groothandel hoeven. Ze betalen groothandelsprijzen in Zaltbommel. Op de dagmarkt worden ook gewoon prijzen betaald van 30 tot 40 cent per kilo. Wat dat betreft zijn de Elstarprijzen met 37 cent tot zeventig cent per kilo niet veel beter dan Jonagold.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin