Doorgaan naar artikel

Collectief ‘Hollandse Aardbeien-initiatief’ ter ziele

Het collectief ‘Hollandse Aardbeien-initiatief’ is niet langer een collectief. Het bestuur heeft besloten de primaire focus om de hele sector achter het initiatief te krijgen, los te laten. Het initiatief gaat met een kleinere groep telers verder onder de naam ‘Vrienden van de Hollandse Aardbei’.

Het Hollandse Aardbeien-initiatief is in 2012 gestart door een groep bevlogen aardbeientelers. De telers hadden als doel de waardering voor de Hollandse aardbei te vergroten door kennis te delen en de dialoog aan te gaan met de consument. De verrassende aanpak, één-op-één contact met consumenten en de passie van de telers maakten het initiatief tot een succes. De afgelopen twee jaar is door de initiatiefnemers getracht de collectieve aardbeiensector mee te laten liften met het initiatief. Een deel van de sector ziet echter nog weinig nut in direct contact tussen teler en consument.

Initiatief sluit aan bij trends

Aardbeiteler Amanda Vriend: “Ik vind het jammer dat we niet iedereen hebben kunnen enthousiasmeren. De markt is rijp voor een andere aanpak. Mensen willen weten wat ze eten, willen kennis van producten. Trendwatchers geven aan dat de communicatie in sneltreinvaart verandert; van verkopen naar verbinden, van zenden naar luisteren en van transacties naar fans. We moeten daar als ondernemers mee om zien te gaan; informatie delen, relaties aangaan, vrienden maken.”

Geslaagd initiatief

Mark van Aert, voorzitter Hollandse Aardbeien-initiatief, noemt een aantal successen. “De derde dinsdag van april, de opening van het Hollandse aardbeienseizoen, is een begrip geworden. Maar ook de receptenwedstrijd, de Aardbeienweetjes en de Moederdagactie zijn voorbeelden van geslaagde initiatieven. Successen die ons deden besluiten Hollandse Aardbeien-initiatief op te schalen naar een collectief platform. Het doet me wel wat dat collega’s deze mening niet delen. Temeer omdat de collectieve aanpak een passend alternatief leek voor het stoppen van het Productschap Tuinbouw en daarmee het wegvallen van de generieke promotie.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin