Doorgaan naar artikel

Sweet Eve-aardbeien verkozen tot beste AGF-product van het jaar

In een grootschalig Nederlands consumentenonderzoek zijn aardbeien van het ras Sweet Eve verkozen tot Beste Product van het jaar in de categorie AGF.

De in Nederland geteelde aardbeien lagen de afgelopen zomer onder de merknaam ‘Sweet Eve’ bij Albert Heijn. De supermarktketen diende het product in in een competitie waaraan retailers in Nederland konden meedoen met allerhande productcategorieën, waaronder AGF. In de consumentbeoordeling werd gekeken naar prijs-kwaliteitverhouding, productpresentatie en gebruikstevredenheid.

De Sweet Eve-aardbeien worden op stellingen geteeld bij Rini Goossens in Steenbergen, Arnoud van Asseldonk in Mariaheide en Mario van Meer in Breda, vertelt Wil Beekers van Vitalberry in Made. Het bedrijf nam in 2010 met Bakker Barendrecht en AH het initiatief om te gaan werken aan de ontwikkeling van een smaakaardbei voor AH.

Voor het eerst aardbeien met eigen merk

Na uitgebreid toetsen, aldus Beekers, lagen de vruchten de afgelopen jaar voor het eerst vanaf juni tot half september onder merknaam bij AH. Het is ook voor het eerst dat een aardbeiras op deze manier onder merknaam aan de consument wordt aangeboden

“Komt de veredelaar (Peter Vinson) op de markt met een ras die een verdere verbetering betekent van Sweet Eve, dan kan daarvoor gekozen worden. De merknaam ‘Sweet Eve’ blijft bestaan.”

De verkiezing Beste Product van het Jaar Nederland bestaat sinds dit jaar. Het is een initiatief van Q&A Research & Consultancy (vooral bekend van het grootschalige consumentenonderzoek Retailer of the Year) en Consumer Contest Company.

Share this

Joost Stallen
Joost Stallen

redacteur vollegrondsgroenteteelt

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin